שמיעה וניתוחי אוזניים

9-Things-You-Didn-t-Know-About-Your-Ears-mdn

שמיעה היא אחד החושים החשובים שיש לאדם. בלי שמיעה הילד לא יוכל לפתח דיבור ויכולת התקשורת שלו עם הסביבה תיפגם. איבר השמיעה - האוזן – נמצא עמוק בתוך עצם הגולגולת. פגיעות באיבר השמיעה יתבטאו בליקוי שמיעה.

לליקוי שמיעה סיבות רבות: גופים זרים, דלקות באוזן החיצונית, נקבים ודלקת בעור התוף ובאוזן התיכונה, פגיעה בשרשרת עצמות השמיעה, דלקת כרונית בתאי המסטואיד ופגיעה באוזן הפנימית ובעצב השמיעה.

ליקויי השמיעה ניתנים לתיקון על ידי טיפול, על ידי ניתוח או בעזרת מכשירים שונים.

הטיפול המתאים נקבע לאחר בדיקה אוטוסקופית – בדיקת האוזן על ידי מיקרוסקופ – ובבדיקת שמיעה (בדיקה אודיומטרית). בבדיקות אלו נקבעים סוג ליקוי השמיעה (הולכתי או עצבי) ותקינות האוזן החיצונית והתיכונה. פגיעות הולכתיות ניתנות בדרך כלל לטיפול באמצעות ניתוח, בעוד שפגיעות עצביות אינן ניתנות לטיפול באמצעות ניתוח. במקרים אלה הפתרון הוא במכשיר: מכשיר שמיעה, מכשיר הגברה או שתל.

ניתוחי אוזניים

cholest

נקב בעור התוף נגרם בחבלה או בגלל דלקת כרונית של האוזן. הנקב גורם לליקוי שמיעה ולדלקות אוזניים חוזרות. בקיומו של נקב בעור התוף יש להימנע מכניסת מים לאוזניים (במקלחת או בשחייה).

לסגירת עור התוף משתמשים ברקמה שנלקחת מכיסוי השריר שמעל האפרכסת. רקמה זו מושתלת מתחת לעור התוף הקרוע, עם היקלטות השתל הנקב נסגר והאוזן מתפקדת בצורה רגילה. ניתוח זה נקרא ניתוח "טימפנו-פלסטיקה" או ניתוח "מירינגו-פלסטיקה". הניתוח קל יחסית, מתבצע בהרדמה מקומית אצל מבוגרים ובהרדמה כללית בילדים ואורך כשעה.

לעתים, מלבד הנקב בעור התוף ישנה גם בעיה בעצמות השמיעה. תפקיד עצמות השמיעה הוא להגביר ולהעביר את גלי הקול מעור התוף אל תוך האוזן הפנימית. כאשר עצמות השמיעה מנותקות, כתוצאה מדלקת או חבלה, אין מעבר של גלי הקול לתוך האוזן הפנימית. כאשר יש קיבוע של עצמות השמיעה (בדלקות כרוניות או במחלות שונותמולדות או נרכשות) מתקשה גל הקול לעבור מעור התוף אל תוך האוזן הפנימית והדבר מתבטא גם הוא בליקוי שמיעה.

לתיקון בעיה בעצמות השמיעה אפשר להשתמש במגוון פרוטזות העשויות מחומרים שונים. העיקרון המנחה הוא יצירת חיבור מחדש בין עור התוף לאוזן הפנימית. ניתוחים אלו מבוצעים בהרדמה מקומית במבוגרים ובהרדמה כללית בילדים. ניתוחים אלה נמשכים בין שעה לשעה וחצי. תקופת ההחלמה קצרה ואפשר לחזור לעבודה או ללימודים לאחר ימים אחדים.


פרופסור קרוננברג מתארח בתוכנית "חיים בריא" בערוץ 10 (יולי 2013)
ומסביר כיצד לטפל במחלת האוזניים כולסטאטומה (עברו בסרטון ל- 01:10 דקות)

במקרים של דלקת כרונית באוזן התיכונה עלולה להיווצר רקמה הנקראת "כולסטאטומה". רקמה זו איננה גידול והיא מורכבת מרקמת קרן. בהיותה מצע טוב לגדילת חיידקים, היא מופיעה תמיד עם דלקת וכך הורסת את האוזן ורקמות הסביבה. הסיבוכים הנילווים לרקמת כולסטאטומה שלא מנותחת עלולים להיות חירשות, סחרחורת, פגיעה בעצב הפנים וחדירה למוח.

במקרים של כולסטאטומה יש לבצע ניתוח מסטואידקטומיה. הניתוח יכול להתבצע כניתוח סגור (קטן) או כניתוח פתוח (גדול). בניתוח סגור, דפנות האוזן התיכונה ועור התוף נשמרים, בניתוח פתוח אי אפשר לשמור על עור התוף ועצמות השמיעה. דפנות האוזן התיכונה מוסרות באמצעות מקדח, ונוצר חלל גדול הכולל את האוזן והמסטואיד יחדיו. הבחירה בסוג הניתוח תלויה בכמות רקמת הכולסטאטומה ובמידת פלישתה לרקמות הסביבה. מטרת ניתוח המסטוידקטומיה היא ניקוי האוזן ורקמת הכולסטאטומה. השמירה על השמיעה בשלב זה משנית. כולסטאטומה היא רקמה שנוטה לחזור ולכן יש להמשיך ולבדוק את האוזן באופן תדיר.

לאחרונה פותחה שיטה ניתוחית חדשה בה ניתן, תוך כדי ביצוע הניתוח לסילוק הכולסטאטומה גם לשחזר את מבנה האוזן בצורה מושלמת. סיכויי חזרת רקמת הכולסטאטומה בשיטה זו נמוכים יותר מאשר בשימוש בשיטות אחרות והיא איננה מלווה בנכות. ניתן, לאחר ניתוח זה להרטיב את האוזן ללא חשש וגם לשפר את השמיעה. שיטה זו נקראת ניתוח NAPRO.

פרופ' קרוננברג נחשב אחד מרופאי האוזניים הטובים בארץ, ויש לו ניסיון רב בביצוע כל הניתוחים לשחזור השמיעה ולסילוק כולסטאטומה.

call_now

המרפאה הפרטית של פרופ' קרוננברג נמצאת
ברח' ויסוצקי 4, (בית רופאים, מרכז חיבורים) תל אביב. 
טל. 03-6724166 פקס. 03-9599905
ופועלת בימים שני ורביעי בשעות 19:00 – 16:00
דוא"ל :  kro@smile.net.il